Forum www.bwbipp.fora.pl Strona Główna www.bwbipp.fora.pl
BW BiPP na WSZOP
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

22.11.12 autor : Dominik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bwbipp.fora.pl Strona Główna -> NAUKA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wodar
Administrator



Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawonków

PostWysłany: Czw 19:46, 06 Gru 2012    Temat postu: 22.11.12 autor : Dominik

Nauka o państwie i prawie-WYKŁAD 22.11.12r.

Cechy szczególne konstytucji:
Geneza tego aktu to zjawisko stosunkowo młode w historii prawa, konstytucja to ostatnie 200l. powstala po oświeceniu
były znane konstytucje jak 3maja,Republiki Francuskiej itd.

Konstytucja pisana-akt normatywny,konstytucja RP.
Konstytucja rzeczywista-tego typu zjawiska są ustrojach i konstytucjach
Konstytucja

Wstęp to element konieczny konstytucji,PREAMBUŁY(w nich wyjaśnia się cele i przyczyny)
Czy we wstępie do konstytucji nie ma postaci artykułów?Czy możemy tam odszukwać norm prawnych?

Ma ona postać uroczystą,podniosłą,w wstępie można szukać wskazówek do interpretacji aktu.Wstępy do ustaw pojawiają się
w szczególnych ustawach.Konstytucja to akt normatywny.
Wstęp przeszedł całą drogę przez referendum i uchwalenie konstytucji.Ale można tam doszukać się norm prawnych.
NP.Tam gdzie można ustalić konstytucję opartą na różnych zasadach.Nie mająracji ci co twierdzą ,że nie ma aktów.

Na czym polega zasada pomocniczości?
Określa filozogię funkcjonowania samorządu terytorialnego.Jednostka jest wolna,samodzielna.Jeżeli jednostka nie daje
sobie rady.Naucznie papieskie stanowi ,ze rodzina ma za zadanie takiej osobie pomóc.
Np.Określone zadania ustawa przypnie gminie.Szkolnictwo to zadanie powiatu, które pełni funkcję pomocniczą,wobec gminy.
Ma miejsce ta funkcja pomocnicza we wstępie.

Stosowanie konstytucji



-Stosowanie prawa
-Praworządność stanowi przestrzeganie prawa

Stosowanie prawa-to wydawanie przez uprawniony organ administracji publicznej(sąd,organ administracji) rozstrzygnięcia
indywidualnego i konkretnego na podstawie normy prawnej,która jest ogólna i/lub abstrakcyjna.
np.sąd wydaje orzeczenie.Dotyczy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wydawane w związku z konkretną sprawą.
Rozstrzygnięcie wydawane jest na podstawie normy prawnej.Norma prawna reguła postępowania wynikającego z przepisu
prawnego.

Norma prawna
-ogólna(adresowana do wszystkich)
-abstrakcyjna(opisuje np.dokonanie kradzierzy,opisuje sytuacje i na jakiej podstawie sąd wydaje orzeczenie)

Sąd orzeka na podstawie konstytucji.Kostytucje stosuje się bezpośrednio chyba ,że stanowi ona inaczej.

Konstytucje stosuje się:
-pośrednio(w oparciu o ustawy)
-bezpośrednio(zależy kto ma ją stosować)
Czy obywatele mogą stosować konstytucje bezpośrednio? Tak.Dzięki artykułowi 97konstytucji.

W sprawach systemowych dochodzi do starć pomiędzy Sądem Najwyższym a Trybunałem Konstytucyjnym.
Jest to działanie niedopuszczalne.Sąd nie jest od badania zgodności ustaw z konstytucją.Z Art.193 wynika ,że sąd w
takiej sytuacji musi zawiesić postępowanie i zadać pytanie Trybunałowi Konstytucyjnemu.

Praworządność-pewien stan faktyczny,przepisy prawa ściśle przestrzegane przez organy państwowe.
PRzestrzeganie prawa.90%obywateli nie przestrzega prawa tzn. że tego prawa nie akceptuje tzn.że ustawodawca nie chce
iść społeczeństwu naprzeciw.Praworządność jest:formalna i materialna.

Opis konstytucji jako źródła prawa
Gwarancje konstytucji-zabezpieczenia konstytucji,żeby inne normy prawne obowiązujące w państwie były z nią zgodne.

Prawo tworzą sejm i senat(władza ustawodawcza),Trybunał konstytucyjny czuwa nad konstytucją.
Komisje sejmowe-wyspecjalizowane organy sejmu.Pomimo ,że mamy komisje są to uchwalane ustawy sprzeczne z konstytucją.
Dla systemu badania konsytucji ustaw.

Systemy:
-amerykański(starszy)
1803r.Jak jest to ustawa sprzeczna to jej nie wprowadzi sie.

-europejski(nowwszy)
Europa XIXw. nie przygotowana na takie rewolucje.Powołano specjalny organ.Trybunały w 1920r. w Austrii nastepny powstał
w Czechosłowacji.W Europie wszystko poszło w kierunku Totalitaryzmu wtedy.Uznano potem ,że Trybunały będą gwarancją,
demokracji.Wpisały rządzę prawa i ochronę praw człowieka.

Różnice między prawem a moralnością

Prawo ukształtowane w społeczeństwie jest,ale mamy zespoł norm postępnowania według , których oceniamy czy dane
zachowanie jest dobre czy złe.
Istnieją wspólne wszystkim ludziom postawowe normy prawne.
Jeżeli norma prawna jest zgodna z normą moralną to jest to norma moralnie pozytywna.
Jeżeli norma prawna jest sprzeczna z normą moralną to norma moralnie negatywna
Norma moralna obojętna jest taka pośrednia.

Np.W Europie w Irlandii funkcjonuje aborcja.
Powtało referendum z zapytaniem.
Czt jesteś za uświęceniem aborcji? Czy jesteś za wzniesieniem rygorytyki aborcyjnej?
W praktyce kwitła rygorystyczna aborcja.Większośc nie była za zabronieniem rygorystyki aborcyjnej.
Normy moralnie obojętne-takie, w których trudno dopatrzyć się wartośći moralnej.

-Normy prawne są gwarantowane przymusem.A normy moralne nie są nim gwarantowane.
-Norma prawna ma charakter dwustronny odpowiada na obowiązek zaś norma moralna ma charakter jednostronny, nie nakłada
obowiązku.Dzielić można na czyny i słowa.
-Normy moralne są redagowane na poziomie ogólności a w normach prawnych wymaga się uniesienia.Podejście swobodne
organu czy osób.Czasem jest u nas brak wzięcia odpowiedzialności za coś .Ludzie się trzymają tego by się nie narazić.

*Umowy międzynarodowe ratyfikowane-ze względu na metodę to umowy dotyczące pokoju,sojuszy,układy politycznego,współpracy
między państawami.
Nad prawami jednostki czuwa EUROPEJSKA KONWENCJA PRAW CZŁOWIEKA
Dotyczące członkostwa w RADZIE EUROPY.

*Ustawy

Ustawa-uchwalona w prawie przez parlament w określonym trybie(ustawodawczym)opisanym prawem ,normami konstytucji.
Postępowanie składa się z kilku stadiów:
-Inicjatywa ustawodawcza
-Etap sejmowy
-Etap senacki
-Etap prezydencki
-Publikacja ustawy i jej wejście w życie.

Inicjatywa ustawodawcza-to kompetencja uprawnionego podmiotu do wystąpienia z projektem ustawy do marszałka sejmu
z tym skutkiem prawnym,że sejm uczynił ten projekt przedmiotem swoich obrad.
Zdarzenia o charakterze politycznym ale nie rodzi skutków prawnych.
Przysługuje:
-grupie conajmniej 15posłów
-senatowi
-Radzie ministrów
-Prezydentowi RP
-Grupie conajmniej 100tys obywateli,którym przysługuje czynne prawo wyborcze do sejmu.



-Grupa conajmniej 15posłów(są niezbędni żeby zainicjować KLUB PARLAMENTARNY)

-senat(musi podać uchwałę,że występuje z inicjatywą ustawodawczą do sejmu nie są istotami sobie równymi)
W postępowaniu ustawodawczym sejm to instytucja pierwszego i ostatniego słowa.Ustawy Uchwala zawsze sejm i senat.
Najpierw w senacie musi być zainicjowane postępowanie w tej sprawie.Zwykle nie są przygowane rewalacyjnie pod kątem
prawnym.

-RAda ministrów korzysta najczęściej z inicjatywy ustawodawczej.Ustawa to instrument państwowy.W sensie prawnym
sejm kontroluje Radę ministrów.Z sejmu wywodzą się ministrowie.TO rząd kieruje większością sejmową.
W każdym ministerstwie są służby legislacyjne.(projekt musi przejść wszystkie ministerstwa i jest on dokonalony)
Jeżeli zostanie uchwalona przechodzi przez 3 rzeczy:
-prezentacja
-dyskusja
-głosowanie
Może to być stanowisko całkowicie akceptowane albo częściowo akceptowane lub negatywne.

Stopniowalność jeśli chodzi o większośći ustawy.
Sejm uchwala ustawę więkoszością względną.Sejm głosuje na odrzucenie senackich propozycji poprawek,głosowanie ma
charakter konfrontacyjny,żeby propozycja senacka była odrzucona musi być większość bezwzględna(absolutna).

-Prezydent RP
Może podpisać bądź odrzucić(zavetować) ustawę.Prezydent może zgłosić do Trybunału Konstytucyjnego,jeśli ustawa nie
jest zgodna z konstytucją.
Trybunał bada zgodność Konstytucji z ustawą.Jeżeli Trybunał zatwierdzi ,ze ta ustawa jest zgodna z konstytucją to prezydent
musi ją podpisać.Jeżeli TK stwiedza sprzeczność ustawy z konstytucją to prezydent nie moze jej podpisać.
Veto jest prezentowane w sejmie.Sejmna veto głosuje ma ono charakter konfrontacyjny.
Im więcej kontrowersji wobec ustawy tym ciężej ustawe uzyskać.
Jak sejm chce odrzucić veto prezydenta potrzebuje 3/5 głosów.Więkoszść dla odniesienia veta prezydenta 2/3.
Z tego mechanizmu wzięły sie pomysły by nasz system był systemem prezydneckim.Niebezpieczeństwo tego systemu oddalono.
-Rada ministrów


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bwbipp.fora.pl Strona Główna -> NAUKA O PAŃSTWIE I PRAWIE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin